[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] 100 årsjubileum

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Jul 2014 19:59:50 +0200

Jag minns inte vad pappa Santesson hette i förnamn, men han var skulptör,
hans papper finns på KB och han blev i början av 1900-talet dömd för
sedlighetsbrott (homosex). Hans Stefan talade inte bara om för mig utan
också för Ed Hoch och medlemmar av Hydraklubben att hans mamma flytt med
honom till USA för att hands pappa hade ett förhållande med Gustav V. Kungen
var då i 50-60-årsåldern. Jag skrev en gång ett första kapitel i en biografi
över Hans Stefan. Sam Moskowitz som läste texten tyckte att det var rena
rama tvåloperan.Bland annat lät hans pappa döpa Hans katolskt i Paris med
Hans Arp som dopvittne. Det var en massa bråk om vårdnaden etc. Minns inte
allt men materialet finns någonstans i en av mina tusen pärmar. Jag har
också mycket brev med anknytning till Hans samt hans pass.
Bortsett från Haijby-affären så har vi hovlakejens upplevelser med kungen:
www.expressen.se/kvp/han-var-gustav-vs-ofrivillige-alskare
Bertil
.