[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Påskekrim

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Mar 2010 10:57:22 +0200

From: sten.rosendahl@xxxxxxxxx
> 1. Självklart gillar jag sf-deckare bäst, som de av Asimov eller Dick
> vill gärna själv skriva/filma något som delvis har en deckarintrig.
  Kul att du nämnde Asimov. Hans robotdeckarromaner, Stålgrottorna och Den
nakna solen, är faktiskt väldigt bra! Det anses att det var Asimov som på
allvar öppnade genren science fiction-deckare. Många av hans böcker har något
slags mysterium, f ö. Hans robotnoveller bygger nästan alltid på att en robot
beter sig i strid mot någon av De Tre Robotlagarna, och sedan gäller det att
räkna ut varför (och lösningen blir för det mesta att brottet mot robotlagarna
är skenbart). I Stiftelse-trilogin har vi mysteriet om var Den Andra Stiftelsen
ligger.
  Sedan skrev han en del "vanliga" (icke-sf) deckare också, varav jag särskilt
vill påtala hans Black Widowers-noveller som ligger inom en genren jag särskilt
gillar: samtalet på krogen. Ett gäng som kallar sig "de svarta änklingarna"
(black widowers) samlas en viss dag i månaden över en bit mat och litet dryck.
Varje änkling turas om att ta med sig en gäst, som har ett mysterium. Gästen
frågas ut och man försöker hitta mysteriets lösning (och det är alltid
servitören som löser fallet...). De novellerna är myspysiga, trevliga,
humoristiska.
  En annan liknande serie noveller är Arthur C Clarkes Tales of the White Hart.
Ett gäng samlas på puben The White Hart. Här är det inte brottsmysterier, utan
vetenskapliga rövarhistorier som berättas. Både Asimov och Clarke hade f ö
förebilder till sina historier. Asimov var med i ett matsällskap som kallades
The Hydra Club och Clarke hämtade inspiration från brittisk sf-fandoms tidiga
pubmöten på The White Horse. (Själva historierna har förstås inget med dessa
klubabr/pubar att göra, men vissa personers drag, stämningar m m har
inspirerat.)
  Jag skrev själv en längre serie noveller på samma ide, kallade Berättelser
från Binära Baren.

--Ahrvid

Ps. John Dickson Carr, som Bertil nämnde, är förstås också utmärkt! Mästaren
vad gäller Det Låsta Rummet.

Mejla från tåget! Hotmail i mobilen.
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----