[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Påskekrim

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Mar 2010 09:54:33 +0200

From: zenzat@xxxxxxxxx
> men eftersom Ahrvid,som i likhet med de allra
> flesta har indoktrinerats att skriva pussel i st f puzzle eller puzzel, så
> vill jag peka på den puzzligaste av alla puzzliga puzzeldeckare, nämligen
> Den ihålige mannen av puzzeldeckarnas knug John Dickson Carr. Någon har sagt
> att först läser man den för att se hur det går. Sedan läser man om den för
> att se hur Carr bar sig åt. Svenska akademiens ordlista lyckades bli av medd
> puzzle till förmån för pussel, men när de försökte att göra samma sak med
> jazz och införde stavningen jass så gick de på pumpen och gav upp. Två skäl
> [...]
  Nå, det här med "pussel" eller "puzzel" (eller "puzzle"). För egen del har
jag, som kanske bekant, huvudprincipen att nyinträdda lånord i första hand bör
behålla sin originalstavning om de faktiskt kan fungera i svenskan på det viset
(om än med skohorn!). Av det skälet insisterar jag på att skriva t ex "web" och
"blog". Detta gäller om det inte finns väldigt starka skäl till att man absolut
måste ändra stavningen. (Och jag kan dra en hel del argument om saken, men
hoppar över dem.)
  Tyvärr är det dock så, menar jag samtidigt, att man nog får böja sig för
redan etablerad stavning för gamla lånord. Det är inte rimligt att nu, 100-150
år i efterhand, dra lansen för att man bör skriva "rail" istället för "räls"*.
Därför får det för min del bli "pussel" - för det inlånades för väldigt länge
sedan - även om det iofs är trevligt med z-stavning.
  Men inget hindrar att den som vill skriver "puzzel". Vi har inte
språkdiktatur. Jag tycker bara att man skall rätta språk och stavning om det är
riktiga fel, inte om det är något någon skriver avsiktligt på ett visst sätt.
Och naturligtvis har envar rätt att skriva på ett annat sätt än vad majoriteten
gör!
 Jag tror f ö att man skulle kunna skriva en pusseldeckare där mysteriets
lösning beror på olika personers ihopblandning av om man bör skriva "pussel"
eller "puzzel"! (Typ, hemliga meddelanden, koder, kanske ett mord i
bokförlagsmiljö, där någon redaktör lämnat efter sig ett "dying message"...)

--Ahrvid

* Just exemplet "räls" visar på en av avigsidorna med överdriven försvenskning!
Här har vi a) ett engelskt plural ("rails") som blivit ett svenskt singular
(något som är helt orimligt, ologiskt, skitdumt!) och b) hur importen av ordet
och dess stavningsförvanskning gjort ordet och dess eytomologi obskyrt. "Räls"
uttalas ju inte ens som "rails", och skurken i sammanhanget är just
stavningsförvanskningen. (Men det är för sent att ändra på "räls" nu.)

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----