[SKRIVA] Re: [SKRIVA] PCJ retar skåningar

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Aug 2008 21:28:41 +0200

Den 2008-08-01 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
> Nyligen har (sf-)författaren PC Jersild retat gallfeber på sköningar, genom
> att
> i en krönika om dåligt språk och svårbegripliga dialekter i svensk radio,
> kräva
> att skånska borde dubbas! Afonbladet hakade på 31/7 och gjorde en
> helsidesartikel, där bl a den evge Björn Ranelid går till motattack:
>  -  Det är en form av fascism!
>  Personligen tyckere jag (AE) att de som inte förstår dialekter i de flesta
> fall bara är lata. Skpnska, norrländska, stockholmska...man får lägga manken
> [...]
Danska och ibland norska har jag svårt att förstå. Vad jag har hört så
har till oh med de danska skolbarnen problem att stava sitt eget
språk, eftersom det inte låter som det stavas. Så det är tydligen inte
bara jag.
Dubba tycker jag överhuvudtaget att man ska låta bli att göra, men
texta alltför svårförstpeliga dialekter (Vare sig det är skånska,
norrländska eller rinkebyiska) tycker jag gott att man kan göra.

--
Göran II