[SKRIVA] Re: [SKRIVA] PCJ retar skåningar

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Aug 2008 14:01:27 -0500

Ahrvid:
Nyligen har (sf-)författaren PC Jersild retat gallfeber på
sköningar, genom att
i en krönika om dåligt språk och svårbegripliga dialekter i svensk
radio, kräva
att skånska borde dubbas! Afonbladet hakade på 31/7 och gjorde en
helsidesartikel, där bl a den evge Björn Ranelid går till motattack:

Utan citattecken (jag orkar inte sätta in).

Det finns en del dialekter som kan vara svåra att förstå. T ex riktig bonnig
norrländska, eller västgötska någonstans från den vilda västgötaslätten eller
skånska från någon liten skånsk by som fick elektricitet så sent som 1989...

I riksprogram är dialekter OK, men inte de VÄRSTA sorternas!

Var det inte någon TV-serie om snapphanar, där recensenterna klagade på att det
var svårt attt förstå?

(Generellt tycker jag inte skånska eller annan dialekt måste dubbas. Men det
finns undantag.)

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--