[SKRIVA] Re: [SKRIVA] (O)vetenskapens värld

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Oct 2013 10:39:50 +0200 (CEST)

On Wed, 2 Oct 2013, Ahrvid Engholm wrote:
> Såg nyligen senaste påhittet ("program" kallas det och finns nog på SVT
> Play) av vad som rubricerar sig som "Vetenskapens värld", fast man gärna
> till tillägga ett "O" eller varför inte "politiskt korrekta".
> Programmet framförde den högeligen dubiösa tesen att kvinnors höjd och
> vikt, 10-15% lägre än männens, berodde på att män är elaka och stjäl all
> mat. Men den interna logiken höll inte ihop ens en gång.

Jag har inte sett progrmmet men ditt resonemang ser korrekt ut.
Matstöldshypotesen låter befängd.

Det förekom nog även att kvinnor jagade, men det är rimligt att anta att
männen oftast fick ta de farligaste uppdragen. Hellre låta män göra det än
gravida eller ammande mödrar (vilket kvinnor var betydligt oftare på den
tiden då det saknades preventivmedel och barnadödligheten var större).

Det som skiljer människan från de flesta (alla?) andra däggdjur är bland
annat att barnen är fullkomligt inkapabla att tillskansa sig föda själv.
De klarar inte ens av att ta sig till bröstet/spenen, ja de klarar inte
ens av att gå, krypa eller simma, och det kan ta sådär ett år innan de gör
det. Detta ställer stora krav på föräldrarna, särskilt modern för att
barnet skall överleva.

Det hela förklaras ganska bra här:

  http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=1470

Vänliga hälsningar