[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Om listan Re: [SKRIVA] var: Krisläge...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 27 Jul 2013 22:40:25 +0200

Din text var kapad enligt nedan. Formateringsfel igen? Dessutom blev
din kommentar till Tora Greve tidigare idag digitalgröt.

Det är inte bara trist att vissa vill bestämma vad andra får säga. Det
handlar om ett krav på självcensur och åsiktsmässig likriktning som är
tämligen motbjudande, men alltför många speciellt i Sverige väljer att
spela med i; man vet att man antagligen inte kommer någon vart som
författare och skribent ifall man står för och argumenterar för det
man verkligen tycker, tänker och vet. Följden har blivit att vi inte
har mycket kulturdebatt att tala om; det är ett kotterimässigt
gaggande där man har delade meningar om detaljer och nyanser men på
det stora hela är rörande överens, om det så handlar om rena dumheter.
Jag tar mig gärna rätten att provocera och reta denna barnsliga och
ynkryggiga likriktning; det är till och med viktigt och nyttigt att
göra det.

Och denna diskussion och detta problem är i sig skrivrelaterat och
väsentligt för denna lista. Att vara författare handlar inte bara om
hobbitar och rymdraketer.