[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Obama snuvade Stockholmare på pannbiff - och sänkte koldioxidhalten i atmosfären

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Sep 2013 17:37:04 +0200

Rickard, refererande artikel i SvD:
> Och nej, det finns ingen koppling mellan koldioxid och de sjukdomar
> som räknas upp i artikeln och som påstås sjunka rejält ifall Obama var
> närvarande året runt ("Luften skulle bli väsentligt bättre och vi
> skulle klara alla gränsvärden. Färre skulle få hjärt- och
> kärlsjukdomar och utvecklingen av barns lungor skulle förbättras,
> säger Mikael Norman"). I så fall skulle det vara bättre ifall
> Stockholmarna undvek att förtära koncentrerad koldioxid i form av läsk
> och öl. Vad Mikael Norman menar är att koldioxiden sjönk men också
> [...]
  SvD:s journalist är tydligen ett pucko.  Jag såg iofs inga siffror, men den
tabell han hänvisar till rör inte kolDIoxid. Den rör kol(mon)oxid! Koloxid är
giftigt och har dödat många som suttit i garaget med motorn på. Koldioxid är
däremot ofarligt och ett livsviktigt näringsämne för allt växtliv.  Jag är f ö
skeptisk till dessa "miljö"-vänner som satt som sitt uppdrag att jaga de sista
spårmängderna av än det ena, än det andra ämnet, och utropar det till
"hälsofara". Saken är den att under vissa nivåer är alla ämnen ofarliga. Det
finns en gammal god regel: giftet är i DOSEN ("The poison is in the dosis").
Vatten är giftigt om man lyckas häva i sig ca 15 liter - annars är vatten
ofarligt, rent av livsnödvändigt. För 100 år sedan var stockholmsluften
troligen mycket "bättre", men medellivslängden var decennier kortare. Att
verkligen fastslå samband mellan lågdoser/spårämnesmängder av något och en
"hälsofara" är dessutom notoriskt svårt. Det finns otaliga okända faktoer,
systematikfel och statistiska illusioner. Är det låga doser av något är det
ofarligt. I alla fall är risken så minimal att man inte behöver bekymra sig.
Risken att bli överkörd eller dö av att äta för fet mat är sannolikt mänga
gånger större.  Nej, låt transportsystemet, inkl vägtrafiken, fungera - NYTTAN
av det är många gånger större än verklig eller påstådd skada.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /