[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nyöversättning av Edgar Allan Poes The Raven

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Jul 2012 19:18:11 +0200

Håkan:
sig att skippa rimmet. kanske är det tvärtom? Får korpen vara utan
rim?Hela "översättningen" är egentligen att se som en kärleksförklaring
till Poe.kanske ett sätt för oinvigda att kanske orka med att läsa hela
Korpen ochsedan söka sig vidare till "de äkta". Jag har haft C F
Petersons version tillhanda när jag har läst, skrivit och bearbetad,
liväl som den engelska. Det är likväl ett konstnärligt krumsprång: Får
vem somhelst egentligenbara ta en känd text och översätta och göra
anspråk på att det är rätt? Jag finner den tanken intressant. Och om en
"riktig" nyöversättning skullegöras - vem skulle vara tillräcklig
poetiskt kunnig för en sådan uppgift?  Funderingar funderingar.        <<
  Jag skulle ha föredragit en rimmad nytolkning.
  Det tillhör diktens poetiska kraft. Det är sådant som gör en översättning
eller tolkning till en utmaning (man säger oftast att man vid översättning
"tolkar" dikter, därför att man får göra en massa kompromisser om man skall få
in en översättning i en viss struktur).
  Men visst får man ta en känd text och göra sin egen version av den! Utan
begränsningar om copyrighten gått ut. Man kanske bör ha tillstånd annars (men
man får göra en egen nytolkning om den skiljer sig från originalet och har egen
verkshöjd, utan tillstånd).
  Det är dock modigt att ta sig an "The Raven"!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) - och delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)