[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Nyöversättning av Edgar Allan Poes The Raven

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Jul 2012 17:17:09 +0200

Håkan:
av Edgar Allan Poes "Korpen" ...enklare språk, respektlösmen ändå en
vinst om man inte är förtjust i ålderdomligaformuleringar. kort sagt: en
 nyversion. och illustration till oxå.
http://monsterum.blogspot.se/2012/07/korpen-edgar-allan-poe.html hoppas
ni gillar<<
  Hm, intressant - en av världens mest kända dikter. Men gör man det inte litet
väl enkelt för sig om man tolkar orimmat? Rimmet hör till Poes ursprungliga
konstruktion och bidrar till diktens språkliga kraft.
  "The Raven" har tolkats till svenska ett par ggr. Först av Viktor Rydberg
(som jag inte hittar på nätet) och också av CF Peterson, som en del anser
gjorde ett bättre jobb:

http://kiremaj70.blogspot.se/2012/02/korpen-den-basta-oversattningen-av-poes.html

EA Poe skrev själv en längre artikel om hur han tänkt när han skrev "The
Raven", som finns här:

http://xroads.virginia.edu/~HYPER/poe/composition.html

Slutligen, Alan Parsons Project gjorde en väldigt bra tontolkning av dikten
också:

http://www.youtube.com/watch?v=YAE1XTvKLXA

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) - och delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)