[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nyhetspostningar m m (var: Clarke förutsäger framtiden)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 May 2011 12:14:35 +0200

From: magnus_carling@xxxxxxxxxxx
Jag skall försöka svara på/kommentera detta. (Jag noterar också att Robert A
hade ett längre, intressant inlägg. Jag får återkomma till det, för det är
litet för långt för att kommentera nu. Jag skall om en dryg timme iväg På
Annat.)
* EN möjlig orsak till att en berättelse avfärdas är formella fel i manuset,
såsom att använda semikolon istället för komma. Här skall det vara kolon. Kolon
markerar "här kommer något". Semikolon har en helt annan roll!
Det finns flera bakgrunder till förlags bedömningar.
- Att manuset verkar välskrivet och bra och har något intressant att berätta är
förstås viktigast.
- Men bara under förutsättning att manuset passar förlagets profil. Något
förlag utger bara fantasy. Något annat bara deckare. Ett tredje bara deckare av
en viss typ. Osv.
- Därtill tror jag att man också väger in vad som är trender på bokmarknaden.
Ämnen, attityder m m som är gångbara.
- Tyvärr är det nog också så att man tar hänsyn till det "populistiska". Det är
helt klart att s k kändisar mycket lättare får manus antagna. Ämnen som är hett
omdiskuterade slinker också lättare igenom (Julian Assange, Stieg Larsson, bin
Laden, Patrik Sjöbergs tränare, you name it).
- Konkurrensen är dessutom mycket hårdare nu än någonsin! Många fler drömmer om
att "bli författare" och många skriver.
Mina bästa tips för att få saker pubbade:
1) Noveller. Det är trots allt lättare att få en novell pubbad än en bok, t ex
i någon mindre kulturtidskrift. Kämpar man på och får novell efter novell
pubbad kan man med tiden kanske komma någon vart.(Noveller är dessutom
roligare!)
2) Fackböcker. En bra fackbok om ett ämne som intresserar många tror jag är
lättare att få ut än ett romanmanus.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----