[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nyhetspostningar m m (var: Clarke förutsäger framtiden)

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 3 May 2011 10:18:44 +0200

Den 2 maj 2011 12:41 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> varav
> länkarna
> naturkatastrofer
> för
> SKRIVA är till för författande, sf, fantasy, kultur - det behöver inte bara
> handla om skrivande i sig.

Om du definierar "kultur" som Allting - dvs nyheter om Bin Ladens
förehavanden, så vet jag inte vad jag kan säga till dig, annat än att jag
tycker att listan är spammig och att du visar viss brist på omdöme när du
väljer vilket innehåll du postar till listan.

Det kommer så mycket nyheter att det känns avskräckande att posta
skrivarelaterade saker till listan,* eftersom det känns som att verkliga
skriva-ämnen kommer att drunkna i alla nyhetsartiklar om världshändelser som
är totalt orelaterade till skrivande och kultur. *

Jag skulle gärna posta mer skriva-relaterade ämnen till listan, OM jag
upplevde att det fanns plats för det på listan. Den känns helt enkelt
fullsmockad av ditt personliga nyhetsflöde. *Det känns inte som att det
finns utrymme för diskussioner om skrivande. *Det är utmattande att se alla
rubriker och det känns tungt att lägga ner tid och energi på att posta
någonting meningsfullt som säkerligen bara kommer att drunkna i lavinen av
nyhetsdiarré.

Kanske du skulle prova på att satsa på kvalitet istället för kvantitet under
en tid? Dvs hitta några få artiklar om skrivande och kommentera dessa på
djupet istället för att ytligt kommentera en stor mängd artiklar?

Less is more. Faktiskt. Vill du se mer bidrag från andra på listan, lämna
lite utrymme och sluta dränka de saker som postas i ett nyhetsflöde.

Jag förstår att du är notorisk nyhetsjägare, men du kanske i så fall skulle
starta Ahrvids Nyhetsflöde på en separat lista, där du kan posta länkar till
artiklar om världshändelser? Ursäkta, men jag vill vara här för att
diskutera skrivande, SF/F och kultur, inte för att få ett allmänt
nyhetsflöde. Vill jag ha ett allmänt nyhetsflöde så skapar jag ett själv där
jag själv kan sålla ut vilka nyheter som intresserar mig.

Jag kanske har orealistiska förväntningar på listan, men jag längtar efter
Skriva-listan som den var förr när det diskuterades mer fantasy och
skrivande och man slapp spammiga nyhetsflöden. Just nu känns Krokek och
Skriva ungefär lika illa - på Krokek spammar Bellis runt och byter ämnen och
förstör listans struktur, på Skriva spammas det ut så mycket orelaterade
nyheter att det inte finns utrymme för diskussioner om det man gick med på
listan för att diskutera.

/Anna