[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Novell för kommentarer

  • From: "Johan Remer" <johan.remer@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 10 Jun 2008 17:44:02 +0200

Oj. Ojojoj.
Jag har mest lurkat på listan, men jag tänkte försöka kommentera de
noveller som ev. kommer in till novelltävlingen. Och så ser jag
detta...
Det var något av det sämsta jag har läst på väldigt länge! Att göra
nytt stycke var tredje, fjärde mening gör att texten blir väldigt
upphackad. Det är ingen större mening att gå igenom språkliga och
stilistiska misstag; de är alltför många. texten är rent ut sagt en
plåga att läsa. Till och med jag skrev bättre noveller i andra klass i
grundskolan.

Bara för att nämna en detalj som Ahrvid tog upp också. Namnen känns
väldigt konstruerade. När jag skrev sf-noveller när jag gick i andra
klass brukade jag också använda krångliga namn av typen
"gargelblorgelgruf", och min fröken påpekade det dumma i det. Efter
det slutade jag med det. Det är en process som Anders uppenbarligen
inte har genomgått.

Konspirationsteoretikern i mig reagerar även över "Regionens
Stamkollektivistiska  Sysselsattagrupp". Självklart är det en
omskrivning för NSDAP, men mer subtilt å noterar jag även att det kan
förkortas till RSS, en teknik som är vanlig på bloggar...
Go figure.

Och så ett litet tips. Ska du parodisera krigshistoria, gör det inte
så förbannat uppenbart! Du dumförklarar dina läsare om du tror att du
måste döpa protagonisten till "A Dolfi T'ler" och De Andra till
"ljudarna" för att läsarna ska förstå.

Tillbaka till /r/i/t/ skrivbordet. Eller hellre, gör oss en tjänst och
låt bli att skriva och gör något du är bättre på.

--Johan