[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Något om (påstått) "dåligt skrivande"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 14 Jan 2011 17:25:14 +0100

From: larsj@xxxxxxxxxxxxxxx
> Stieg Larssons tre böcker har legat på tio-i-topp-listorna i månader också i
> Australien. Jag hittade bara den första på originalspråket - på engelska har
> nog herr Larsson blivit översatt av någon som har haft bråttom och bott
> långt från Stockholm.
(Hm, jag kanske inte har riktig koll, men av vissa formuleringar och din
mailadress ovan får jag intrycket att du bor i eller befinner dig i Australien.
I så fall, säg gärna litet om hur det går med översvämningarna!)

> "Tunnelbanan" heter i stort sett vad som helst mellan
> "Metro" och "underground", och översätts ibland inte alls, vilket ibland kan
> göra sammanhanget tvivelaktigt för en icke-stockholmare.
"Tunnelbana" är ganska svårt att översätta eftersom olika termer ger risk för
missförstånd. På brittisk engelska är ju "underground" vanligast, men
amerikaner kan uppfatta det som refererande till subkultur (som i "underground
comics"). I amerikansk engelska är "subway" vanligast, men britter kan uppfatta
det som en underjordisk gång, t ex under en större väg. (Om jag inte minns fel
finns vid Hyde Park en nedgång på vilket det står "subway". Amerikanska
turister går ned där och tror de skall komma till tunnelbanan...men det är bara
en gångpassage.)
"Metro" går att använda, men en del tycker det låter litet franskt (det kan
användas på engelska också). På norska säger man tunnelbana, medan det är metro
i både Finland och Danmark. (Köpenhamn har just fått sina första metrolinjer.)

> När det gäller andra svenska deckarförfattare tycks det som om alla förlag
> vill ha böcker på omkring 400 sidor även om storyn kanske bara räcker till
> 200. Späd på med psykologiska spekulationer och utsikt över sjön i
> solnedgången...här gäller kilopris...! Tjockare böcker ger en uppfattning av
> mervärde, alltså ju fler sidor, dess bättre, upp till omkring 600. Folk med
> bakgrund i reklambranschen - OK, det är fult - får problem efter allt "Kill
> your darlings" och "concentrate, dominate". Men den tiden, den sorgen. Snart
> har vi en platta istället för bokhyllan Billy.
Det är sorgligt att böcker tenderar att bli onödigt långa. De blir inte bättre
för det! Till betydande del (menar jag) är boven i dramat att det går snabbare
att skriva sedan ordbehandlarna slog igenom på 80-talet.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----