[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Möte med Jenny Wrangborg

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Feb 2014 12:22:52 +0100

Pia:
"När Wrangborg är som bäst står hon mitt i kampens kärna och inte i den
distanserade, betraktande och slutna poetrollen." tycker Aftonbladets
recensent.<<
  Jag läste AB:s recension.
  Som jag uppfattade den - och det antyds i ditt citat också - tyckte AB
snarare att det var för mycket individualism. (Och det är i sig intressant ang
AB-kultursidornas allmänna inställning: det kollektiva uber alles! Ned med
individen!)
  Nu är det dock så att jag hade annat att anföra, nämligen att det fanns inte
tillräckligt med poesi i Wrangborgs senaste samling. Det var liksom bara
slagord (iaf i de dikter jag hörde upplästa). Jag kan finna och uppskatta
poetisk spänst även i vänsterpoeter, t ex många av hippiepoeterna från
60-talet, från 1968-tiden, flower power och allt det där. Man måste skriva mer
än att bara hämta slagord från demonstrationståg.

  Kanada är ganska likt USA. Är USA "stora satan" kan Kanada nog sägas vara en
"lilla satan". Jösses vad de rödgröna brukar klaga på att kanadensarna använder
sina naturresurser i form av oljesand, t ex.

  Man vill ha det till det, förtås. Men bostadspolitik är *oerhört* långsiktig
och trög, och det är inget tvivel att det är allt sossarna ställt till med från
1940-talet och 60-70 år framåt vi ser. Projektering av nya bostäder från
beslut, över stadsplanläggning m m byråkrati, till själva byggandet tar minst
10-12 år innan husen står där.
  Det är sossarnas "miljonprogram" som skapat bunkerförorterna. Det är deras
planmonopol och hyresreglering  som skapat den oerhörda stelheten och
byråkratin. Det är sossarnas byggnormsreglering som ökat kostnaderna (jag har t
ex kritiserat att all nybyggnation måste tvångsanpassas till rullstol; det
borde räcka med att en viss *andel*) och motat bort smålägenheter vilket
studenter och ungdom nu lider av (man slog vid "sanering" ihop ettor,som skulle
ha behövts, till 2-3:or). Det var de som startade vågen av lyxrenoveringar, där
man river ur all gammal inredning (även om den är helt OK), byter fullt
fungerande spisar, osv och sedan höjer hyrorna med 75%.

  Om du kunde ge några siffror för John Bauer-skolorna kunde vi debattera
saken. Däremot stämmer det att ingen av de 50 största skolorna för det senaste
året som redovisats (2012) hade någon aktieutdelning alls. Se t ex
http://timbro.se/artiklar/skruvat-i-sydvenskan-om-vinster
  Att inte ha någon aktieutdelning alls är det främsta tecknet på att en
verksamhet är ekonomiskt ansträngd. Det visar nämligen att det inte finns något
överskott i verksamheten. Löner är däremot vanligen bundna i långa avtal, och
de kan man inte röra (det vore avtalsbrott). Så löner måste man fortsätta
betala såsom avtalats (div sidoersättningar brukar också ingå i avtalen).
Intrycket jag har är att JB-skolorna helt enkelt gått dåligt. Det är det
normala i marknadsekonomi att vissa saker går bra, vissa dåligt och de senare
läggs ned. (Det är bara i statsstyrd planekonomi där det som går dåligt till
allas förfång hålls under armarna, till stora kostnader.)

  Det som varit på tapeten är spårunderhållet. Nu är det så att det faktiskt är
statligt, via Banverket. Däremot tar Banverket in entreprenörer som gör jobbet.
(Det är inte konstigare än att t ex all sophämtning i kommunerna görs av
entreprenörer. Det är en kommunal verksamhet, och kommunen är huvudman,
beställer, överser att det sköts, osv.)
  Så nu kräver de rödgröna att Banverket självt skall utföra allt underhåll.
Jag betvivlar att det skulle bli bättre.
  Vad gäller tågdrift är den absolut största aktören statliga SJ. De driver
verksamheten så att det är helt omöjligt att beställa biljetter, nästan i alla
fall.  Ingen begriper biljettsystemet, med ibland hundratals olika priser för
samma sträcka, olika biljettkategorier, helt ogenomträngligt. Enda sättet att
tränga igenom detta är att rent fysiskt gå till kassan vid en station och säga
"Jag vill resa då och då, dit och dit, vad har ni för biljetter?"
  Tror du på fullaste allvar att tåg skulle bli billigare att åka med, de
skulle gå som smort överallt, och konduktörerna skulle dela ut rosor till
passagerarna om SJ:s monopol återupprättades? Det tror inte jag.

  Förlåt en yngling, men mig veterligt kunde man inte kliva på ett tåg med fel
biljett även under den gyllene eran när SJ hade monopol?

  Mig veterligt har landstingsmonopol på lokaltrafik avskaffats. Det gäller iaf
i Stockholm. Det finns bussbolag som funderar på att starta egna linjer
(framför allt direktlinjer till förorter). Det vore enbart välgörande, för det
kunde kanske pressa priserna, som har höjts extremt. De senaste 30 åren har
lokaltrafiken i Stockholm i priser höjts dubbelt så mycket som inflationen. I
en nylig undersökning av priserna i 50 huvudstäder i världen, var
Storstockholms Lokaltrafik näst dyrast (om jag minns rätt var det bara
Helsingfors som var dyrare, med knapp marginal).
  Snarare än att beklaga borde du bejaka eventuell konkurrens, som faktiskt
kunde pressa priserna. (I Stockholm gäller att driften iofs sköts på
entreprenad, men det är landstingets bolag som äger spår och all "hårdvara" och
direkt bestämmer biljettpriser. Entreprenören får en fast bestämd summa för
driften.)
  Problemet när saker och ting sköts offentligt är ineffektivitet och
byråkrati. Det brukar leda till onödiga kostnader, saker blir dyrare än annars,
allt funkar bara "si så där". Det finns ingen morot för att vara effektiv, för
man har ymnighetshornet Skattebetalarna att ösa ur. Läs böckerna om Parkinsons
lagar!
  Om man verkligen detaljgranskar skillnader mellan hur allt skötts i
offentligt monopol resp under (mycket begränsad, t ex blott 15% av alla elever
går i friskolor) konkurrens, lär man finna att saker och ting trots allt blivit
effektivare och bättre under den måttliga avreglering vi sett i olika
verksamheter. Frågan man bör ställa sig är:
  "Hade vi det verkligen bättre för 40 år sedan?"

--Ahrvid

Ps. Och skolornas problem är enligt min mening *pedagogiska*. Det har inget att
göra med driftsformen. Det är flumskolan (inga betyg, eviga grupparbeten, ingen
respekt för lärarna, kuddar på golvet etc) från 70-taltet och framåt som
genomsyrar allt. Om något har bara en viss, låg andel friskolealternativ enbart
fått de kommunala skolorna att skärpa till sig. (Men skolverksamhet tar lång
tid att vända, många decennier.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,