[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mäta "temperaturen" på en roman

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Oct 2013 17:05:17 +0200

Fabbe:

> http://www.technologyreview.com/view/519581/how-google-converted-language-translation-into-a-problem-of-vector-space-mathematics/
>
> Intressant hur man kan översätta utan att ens ha en ordlista inmatad. Det
> räcker med tillräckligt stora datamängder och kraftiga datorer. Och att
> man kan utföra matematiska operationer på dem:

   Intressant!  Bara en undran: vad representerar X- och Y-axlarna?  Jag undrar
vad denna matematiska metod skulle ge för resultat om man gav sig på James
Joyce... (Se nylig postning.) Jag misstänker att det trots allt skulle visa sig
för svårt.

--Ahrvid

Ps. Tips: Såg i repris av SVT-Gomorrons kulturpanel. I slutet talade man en
lång stund om Lovecraft och musikalen Necronomicon som snart har premiär. Finns
nog på SVT Play.
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /