[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mina förutsägelser för 2012

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Dec 2011 02:49:37 +0100

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Det är fler som har läst Kodboken märker jag.
  Inte bara läst den. Jag har träffat Simon Singh. (Men jag har faktiskt läst
en hel del annat om kryptografi också.)

>;) Nu var det iofs länge
> sedan jag läste den så jag har hunnit glömma mycket. Men
> kvantkryptering minns jag att det stod om redan då (runt år 2000). Det
> kan vara värt att påpeka att det är oavlyssningsbart/oknäckbart *i
> teorin*, inte nödvändigtvis i praktiken.
> http://arstechnica.com/science/news/2011/11/researchers-show-how-to-break-quantum-cryptography-by-faking-quantum-entanglement.ars
  Men om man läser den artikeln verkar det snarast som att artikelförfattaren i
slutänden kommer fram till att man INTE kan knäcka kvantkrypteringen, om man
implementerar den rätt. Med kryptering är det oftast så att när man gör litet
förenklingar och tar en del genvägar, då öppnas möjligheter för någon annan att
knäcka den.
  Ang kryptering kan nämnas att sådant är inblandat i Climategate 2-släppet
från i november (5000 mail till om hur IPCC fifflar). Denna gång släpptes också
en jättefil som är krypterad och sägs innehålla över 200 000 *ytterligare*
mail. Den är krypterad med 4096 bytes (eller något; i alla fall tillräckligt
för att amerikanska NSA inte skall kunna knäcka det) och anses vara ett
"säkerhetssläpp". Om någon regering eller så försöker stoppa eller tysta läckan
är det bara att släppa nyckeln och då blir allt tillgängligt. Kommentatorer har
en intressant spekulation:
  I de hittills läckta mailen finns praktiskt taget inga meningsutbyten mellan
de s k klimatforskarna och politikerna. Det måste rimligtvis ha förekommit (om
inte annat för att de senare öser pengar över de förra) och spekulationen är
att i dessa 200 000 extra mailen finns riktigt hot and juciy stuff (eller
snarare ännu mer hot and juciy - det som offentliggjorts hittills har förvisso
gott om varan också) med politiker som blandar sig i.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)