[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Matrix-essä, med sf-perspektiv

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Sep 2008 13:10:13 +0200

> From: ivarsson.g@xxxxxxxxx

> Jag råkade snubbla över en liten essä kring Matrix-filmerna från ett
> rent sf-perspektiv, snarare än det filofiska/religiösa perspektiv som
> filmerna brukar diskuteras från annars. Kan kanske vara rolig läsning
> för någon mer än mig. :)

Intressant, men jag får läsa den senare, när jag får tid.
  Matrix-serien anses väl annars vara de bästa bland s k cyberpunkfilmer. Själv
gillar jag inom sf mest rymdfilmer (Star Wars, filmer om marsexpeditioner eller
att en komet hotar jorden, 2001, t o m Star Trek).

> Dock använder han den anskrämliga termen sci-fi, vilket dock
> antagligen beror på att det handlar om filmer.
  Säkert. För film/TV kan man ju ar5gumenter5a för att "sci-fi"½ är en gångbar
term.

> Och glöm inte att komma till kongressen Kontext i Uppsala.
> Mer info: http://kontext2008.se
   Har för mig att jag iofs redan tipsat om Kontext men det kanske inte skadar
att påminna. Om jag inte kommer är det inte pga glömska utan pga dålig ekonomi
Miytt deltagande står skrivet i stjärnorna. (Om någon som skall dit kan erbjuda
bilskjuts kunde det underlätta.)

http://www.live.com/getstarted.aspx