[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Masslös reaktionsdrive? (Hm, Dean Drive II...)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 4 Aug 2014 03:30:37 +0200

Rickard:
> Enligt artikeln har NASA bara konstaterat att den tycks fungera,
och det måste inte betyda varken bu eller bä. I rapporten spekulerar de i
 att effekten kan förklaras genom att vakuumenergi utvinns, eller som
artikeln skriver "interaction with 'quantum vacuum virtual plasma'"
vilket är samma sak.
> Vakuumenergi är en realitet och har
 experimentellt påvisats genom "Casimireffekten":
http://www.scientificamerican.com/article/what-is-the-casimir-effec/
Frågan är bara hur
> man ska kunna ta tillvara på energin, hur svag den än
 är.
  Nå, jag är iaf försiktig med att tro någon fått fram en masslös
framdrivningsenhet.
  Det finns en artikel här:

http://space.io9.com/a-new-thruster-pushes-against-virtual-particles-or-1615361369/1615513781/+rtgonzalez

"Don't get excited about NASAs new miracle engine..." Artikeln hänvisar också
till en tidigare liknande "Emdrive" som New Scientist (vilket man fick kritik
för) skrev om 2006:

http://en.wikipedia.org/wiki/EmDrive

Ytterligare en artikel om en s k Q-thruster:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_vacuum_plasma_thruster

Och en artikel om den s k Woodward-effekten, som (menar en del) skulle kunna ge
masslös framdrivning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Woodward_effect

Men bör betänka devisen att extraordinära påståenden kräver extraordinära
bevis. Det talas visserligen om enstaka forskare som sägs har lyckats upprepa
effekter av en sådan här "drive". Men man anar ugglor och känner lukten av
mossa av att det blott är någon enstaka, någon man inte vet vem det är, och
under vilka förhållanden denne jobbat. Saken är ju den att om det VERKLIGEN låg
något i det vore det sensationellt (det bryter mot en av Newtons lagar!) och
HUNDRATALS  forskare världen över borde ha kunnat rapportera sammstämmiga
resultat.
  Fast, visst, dyker det upp rejäla bevis för att det funkar vore det onekligen
intressant.

www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> & delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014 <http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/> / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! /Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /