[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Markovics "kungabild" är och förblir falsk

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 24 Jan 2014 13:07:52 +0100

Stewe L:
> Fast ingen med alla hästar hemma trodde väl att bilden var sann efter att
> ha tittat på den i mer än 2 sekunder...
> Det pinsamma i historein var ju dock Hovets hanterande av det hela och
> Kungens adhoc presskonferans ute i skogen vill jag minnas.
> Kan inte leta rätt på det klippet här på jobbet dock.
> Drog nog in en och annan medlem i Demokratiska föreningen.
  Republikanska föreningen. Är det något slag av korskopplingskortslutning med
ihopblandning av amerikanska republikaner och demokrater?
  Du behöver inte leta rätt på klippet om presskonferensen kring "vända blad"
(jag har sett det, och det har nog de flesta). I princip tycker jag inte att
den delen var så illa skött. Kungen sade i princip att han vägrade kommentera,
och det med en formulering som nu förmodligen anslutit sig till citatböckernas
samling av bevingade ord. Det hade varit värre om han HADE kommenterat! Att med
en litet snärtig formulering säga att man inte tänker kommentera är inte så
illa pinkat. Och jag tycker att han gjorde rätt som inte kommenterade, ty det
var en privatsak.
  Och till Rickard: Ja, att prassla med en popstjärna utgör en viss brist på
omdöme vad gäller kungauppgiften. Men med det sagt vill jag också tillägga att
jag inte finner det alltför mycket att yvas över, trots allt. Det är
andemeningen med mina synpunkter om att sådant där alltid varit ganska vanligt
genom historiens lopp. Jag tror, för att ta ett exempel, att det var Karl XV
(regerade 1859-1872) som sades ha barn på bygden vid varenda järnvägsstation
han invigde...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /