[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Litteraturpalatsets skrivartävling - Pris: 300 kr.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 7 Oct 2009 20:49:24 +0200

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx
> Tips: http://www.motobit.com/util/quoted-printable-decoder.asp
> Denna sida översätter QP till läsbar text.

  Jag testade den där QP-översättaren på min kommentar till Olof, för att se om
jag kunde posta om den. Det blev inte helt bra, utan ser ut som nedan:

 From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx> Och så är det ju också det här med *blog*;
Ahrvid trivs inte ri=igt> med dem ännu ;)Nå, det sista halvåret eller så har
jag i alla fall börjat kila=nt mer bland blogar, och skriver ibland i deras
kommentarsfält. Men =E4r är ett problem, som är till blogars nackdel jämfört
med det=g trivs bäst med - mailinglistor. Skriver man i en blogs
kommentarsf=4lt får man ingen en egen lokal kopia av sin text. Det får man med
en=ilinglista. Jag gillar att ha det jag skrivit sparat, och Google är = blek
ersättare som arkiv. (Jag har förmodligen 99,9% - eller någ= - av alla mina
mail sparade, vilket måste vara 100 000-tals. Men jag=mmer aldrig att ha någon
nytta av dem och frågan är om de tidigast=mailen som finns på taskigt
etiketterade disketter ens är läsbara.) > Fast jag hävdar iof att Ahrvid är en
av de första blogskribenterna = Sverige med sina olika maillistor genom tiderna
(vars inlägg är mera> likt bloginlägg än något annat..)Tja, en gång i tiden -
tidigt 90-tal - gjorde jag ett maildistribuera=2C elektroniskt pratzine kallat
Virkbilagan. Det kom nästan varje vecka=der kanske ett par års tid. Det
innehåll artiklar, inlägg i aktu=la ämnen, rapporter från div träffar, en hel
del om sf/fantasy=C fandom, osv. Ungefär som det jag skriver nu.Det hela kommer
förstås från fanzinetraditionen, på den tiden m= faktiskt vevade en
stencilapparat! (Sent 70-tal och över 80-talet.) > Ta inte illa upp Ahrvid! Jag
vill uppmuntra dig att skapa en blog!> Obs! Inga layoutkunskaper krävs. Använd
t.ex. något av de inbyggda> teman som finns på wordpress.com (det är ett sådant
jag använder =E5> min blog).Jodå, jag kan nog skapa en blog om jag vill. Jag
har ju t ex dechiffr=at hur Bravenet funkar, där jag har
www.skriva.bravewriting.com. (Jag=ckte "bravewriting" var ett passande
domännamn av dem Bravenet erbjö=2C vilket bidrog till att jag lade SKRIVA-sidan
just där.)Men förutom att jag gillar mailinglistor mer, tror jag att Bara En
Bl= Till knappast får något genomslag och man skulle mest sitta och skri= för
sig själv. Bortkastad möda, helt enkelt. För mailinglistor=t jag att jag har
kanske 100 läsare (om än många bara kastar en bl=k), och i alla fall några
10-tal som kanske läser noggrannare. Mail=glistor når fram bättre. Fem procent
(en av tjugo) svenskar lär ha = blog, vilket blir 450 000+ sådana! Vem orkar
läsa allt? 99% av all=blogar har nog bara enstaka ströläsare eller familjen,
klasskompisa=o dyl.Mailinglistor är ovanligare, och har därför större
genomslag.Jag gillar dessutom att mailinglistor är svårstoppade. Det är svå=
för någon centralt placerad att censurera och stoppa (i värsta fal=byter man
bara mailhost). Mailinglistor kommer fram lika bra som mail, =h mail tenderar
att komma fram (vilket är orsaken till det ständiga p=blemet med spam). >
Notera också hur jag stavat till blog genom hela detta mail.Stilpoäng! --Ahrvid

SLUT på översättningsexempel.

En del tecken verkar inte översättas korrekt, information om radbrytningar
försvinner, det stoppas in malplacerade = osv. (Men min text blir iofs lättare
att läsa - man ser dock inte riktigt vad som är min text och vad det är Olofs
text.)

Keep your friends updated—even when you’re not signed in.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:en-xm:SI_SB_5:092010