[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Lilla sjöjungfrun och jag har lämnat en värld bakom oss

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 18 Feb 2012 12:21:23 +0000

17 % av "Sveriges befolkning" skulle alltså enligt en Sifoundersökning från
2009 ha sagt sig ha någon sorts gudstro. i en färskare sifoenkät sade sig 21 %
av sveskarnatro på någon form av spöken eller andar. och lika många påstod sig
ha haft något möte med andar  s a s. Nu beror ju mcket på hur frågorna
utformats och hur säkra intervjupersonerna känner sig när det gäller att
verkligen var nonyma (det finns ju alltid de som inte troratt de garanteras
anonymitet och svarar därefter). Men jag blir något upprörd av tt fler verkar
tro på spöken än på Gud.Välan, om jag inte minns helt fel brukar Jehovas
vittnen avskärma sig en del från samhället och exempelvis inte umgås med
icketroende.Utom när de försöker omvända dessa naturligtvis om dessa då
förhärdar sina hjärtan som det ibland uttrycks, slutar man heltumgås med dem.
Likaså "avhoppare". Dessa behandlas som om de inte finns ungefär.Så inom
Jehovas vittnen (och andra religiösa sekter) kan man tänka sig att 100 % av
medlemmarna är troende eller förutsätts vara detta. De blir lite grann som ett
eget samhälle i ssmhället med andra värderingar än de andra, de där ute,
har.Jag kan tänka mig att de ser sig själva som någon som står vid ett stup och
försökerhindra de andra, de som inte omfatttar samma tro som de, att pga sin
okunskap falla över kanten och ner i det där stupet de inte ser.Så de ser väl
sig själva som kärleksfulla och förståendemedan vi utomstående inte förstår hur
de kan utesluta gamla vänner och familjemedlemmarOm det är så nu. Slutar man
hälsa på avhoppade vittnen?/MVHpia