[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Kärnproblemet...om typos

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 15 Mar 2011 17:14:44 +0100

Bara en notering om felskrivningar, typos. I min postning om den japanska
kärnkraftsolyckan hade jag formuleringar som "verkade komma hoppfulla nyheter
pom de japanska kärnreaktorerna", "uranstavarna och styrstavarnastavarna,
omgivna av ett tjockt stålhölje".
  Jag är rätt säker på att jag är oskyldig till att skriva "pom" istf "om"
eller det konstiga ordet "styrstavarnastavarna" - iaf avsiktligt, i meningen
att min faktiska textredigering var så.
  Det här är skrivet "mot" Hotmails server. Det jag skriver cachelagras
förmodligen i min egen datorburks internminne och sedan skall det matchas eller
speglas mot Hotmail-serverns uppfattning om hur texten skall se ut. Jag skriver
ganska snabbt och jag misstänker att den här speglingen faktiskt kan hacka. T
ex jag skrev något fel på "styrstavar..." och började om, rättade, men
rättelsen hann inte med att gå över till Hotmail, eller så feltolkades det vid
överföringen ("stavarnastavarna" är samma ord två ggr - jag kanske rättade två
ggr, strök en rättning, men strykandet försvann). Jag kanske skriver *för*
snabbt...
  Jag har ofta noterat att när man skriver mot en extern server ökar
felfrekvensen. Med det sagt skriver jag ofta iofs ofta fel alldeles på egen
hand också. (Jag kan skriva t ex en novell, korrläsa den fem gånger, och vid
sjätte genomläsningen hittar jag fortfarande fel!)
  Vid publicering i mer seriöst sammanhang *behövs* korrläsare! Man kan korra
som författare - men det behövs ytterligare någon med skarpt öga.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----