[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Julstämning

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 21 Dec 2012 16:41:32 +0100

Pia skrev:

Gogols "Kejsarinnans tofflor". Lite för lång novell för att läsa sent en
natt före julafton men börja i tid och njut den långsamt. Gogol var en
fantastisk författare.

Instämmer. Det har gjorts flera operor på Gogols skröna. Mest känd är
Rimsky-Korsakvos version. För 20 år sedan hade jag förmånen att se den
uppförd på ENO. En härlig uppsättning, med häxor som flyger på kvastar,
svartsmed som cyklar genom luften till St. Petersburg, etc. Jag skaffade
musiken  på CD och en instudering där det sjungs på engelska av "Christmas
Eve" som operan heter finns att beskåda i tolv avsnitt på

http://www.youtube.com/watch?v=EMBcH3Ctttw

Tjing tjång i juletider!
Bertil