[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Internet och datorer håller unga nyktra

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Jul 2014 23:44:47 +0200

Stewe:
> Nja om man ser till lika villkor att ha föräldrar som är starka nog att ta
> konflikten med barnet som helldre vill spela än göra läxor. I och med att
> skolan försett eleven med verktyget för spel så blir det extremt svårt att
> begränsa tillgången till spelverktyget.
  Jahapp. För dig är dety en "fördel" om barn får sämre  datorer, iaf strypta
slika, så att de inte "bara leker" eller på andra sätt  självständigt upptäcker
datorvärlden.
  Det tycker dock inte jag.
> Nej skolan utbildar inte i dataintrång och fulscripting
  Men vad du själv framför allt pekade på som utbildningsbrist var att denne
inte fått "tillräckliga kunskaper /för/ att förstå det lilla buset". Det borde
eleven kanske ha fått.

> Så automatiska uppdateringar är det inte tal om
> utan utskjutning uppdateringar från någon form av distribuerad
> serverlösning.
  Det är ungefär samma sak. I bägge fallen fråntas användaren kontrollen.

> Sedan så är det inte din personliga dator det är
> företagets/skolans.
  Det kan diskuteras. Såvitt jag förstår (t ex hur skolor framställer det i sin
marknadsföring) anges att eleven *får*datorn, också i den meningen att de både
får ta hem och använda den privat och behåller den efter utbildningen. Är den
då skolans? I alla händelser bör elever tränas i att använda datorer *såsom*
den är den egna datorn, ty datorer kommer man att ha inom sin personliga sfär
framöver i livet och man måste lära sig att hantera den situationen fullödigt.
(För företag kan det iofs vara annorlunda.)

> och hur bra tror du det går att bedriva utbildning på en miljö som inte
> fungerar på grund av att eleven har haft möjligheter att ändra i den.
> Jag kan berätta det för dig.
> Det går inte alls
  Nu menar jag inte att elever bör kunna dona i den externa miljön, men de bör
kunna dona på den egna datorn, på den egna hårddisken. (Gör man något skumt så
den egna datorn inte funkar är det a) i sig lärorikt att få igång burken igen,
och b) vanligen relativt enkelt att få igång den - i Windows t ex en vanlig
systemåterställning.)
  Men jag är kanske konstig i huvudet som menar att man inte skall som default
utgå från att människor är dumma och onda och för "sitt eget bästa" måste
styras uppifrån hela tiden. (Det finns lägen då människor är dumma och onda,
och DÅ kan man ingripa, iofs. Men att från början UTGÅ från det?)
  Vet du en sak: innan sådana här hårt strypta system kom fanns det också
datorer i organisationer, och det gick nästan alltid alldeles utmärkt!
  Ett av de första timesharingsystemen (alltså för att dela en stor- eller
minidator via terminaler) hette ITS. *("Incompatible Timesharing System" -
"inkompatibelt" var tidig datorhumor.) Det var byggt så att varje användare
hela tiden hade verktyg för att krasha systemet. Och bara för att alla hade den
möjligheten och visste om det...hände det nästan aldrig att någon gjorde det. **

--Ahrvid

* Mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Incompatible_Timesharing_System bl a "
A command was implemented which anyone could run which caused the
system to crash, which took away all the fun and challenge of doing so.
It did, however, broadcast a message to say who was doing it."

** Steven Levy har skrivit om det och annat i sin bok Hackers.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,