[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Idag är det fandoms 85:e födelsedag!

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Dec 2014 01:06:44 +0100

---- On Thu, 11 Dec 2014 19:29:29 +0100 Ahrvid  wrote ----
> Med det sagt, vill jag påpeka att det finns ett datum för *svensk*
> fandoms födelsedag; i alla fall är det något som med visst fog kan
> hävdas. Saken har tagits upp tidigare på SKRIVA och datumet är
> 15 september 1945.

Det är förstås inte mycket att fira, eftersom eländet huvudsakligen ledde till
rader av våldsamma bråk där det till och med hände att polis och domstolar
inkallades (you know what I mean), åtminstone tre nazistskandaler från 50-talet
fram till idag (där Ahrvid är den ende som blånekar till att de alls har någon
relevans, trots att han själv avslöjade den tredje och sista), smutskastning
och trakasserier av den ledande sf-fanen och sf-utgivaren Sam J Lundwall,
kongresser som på 80-90-talen urartade till rena fyllefester, och Gud vet allt.
Det fanns en gång i tiden mycket begåvade personer som var aktiva sf-fans, men
det är symtomatiskt att nästan alla gav upp och lämnade den sjunkande skutan
runt decennieskiftet 1990. Och ja, Ahrvidponken, du kan säkert peta med
detaljer och evighetspladdra emot detta också, men faktum är att min
beskrivning stämmer.

Det skadar inte att påpeka att mitt eget förhållande till sf-fandom alltid har
varit ambivalent och frustrerat, och är uttryckt i fanzines ända sedan debuten.
Jag kom in i fandom som knappt ens tonåring mitt under Hiroshimastriderna på
slutet av 80-talet, som utmynnade i fysiskt våld, inbrott, polisutredning och
domstolsförhandlingar; under två decennier gjorde jag tappra försök att förstå
mig på dessa otrevliga, falskt vänliga och barnsligt arroganta töntar, tills
jag insåg att det inte fanns mycket att förstå. Eftersom man inte har förmågan
till normal och sund gruppdynamik går allt ut på att välja opportunismens
välslickade analväg vad man än försöker uppnå, låtsas vara kompisar med
personer som man egentligen avskyr, skapar falsk gemenskap genom att gång på
gång samsas om att mobba ut någon enskild; man manipulerar, sprider lögner och
snackar skit. Sf-fandom har snarare blivit en börda för sf-genren i Sverige;
och att detta är en huvudförklaring (givetvis inte hela förklaringen) till den
ofta diskuterade stora nedgången i utgivningen av science fiction under
90-talet och in på 2000-talet, det omtalas förstås aldrig, eftersom det är
sf-fansen själva som för diskussionen.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).