[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Husneger - inte ett rasistiskt tillmäle.

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 24 Jul 2014 06:32:53 -0700

---- On Thu, 24 Jul 2014 04:19:04 -0700 Stewe Lundin  wrote ----

>http://www.svt.se/opinion/husneger-ar-inte-ett-rasistiskt-uttryck
>*"Husnegrerna" hade en bättre* ekonomisk och social och ståndsmässig
>standard och därmed mer att förlora på ett sammanbrott av den rådande
>hierarkin på slavplantagen. Detta är tydligt beskrivet i filmen "Django
>unchained" av Quentun Tarrantino, eller i den prisbelönta Twelve years a
>slave.

Vilken innebörd ordet "husneger" har nuförtiden avgörs givetvis inte utifrån
vilken användning och innebörd ordet hade för 150 år sedan. Om man kallar en
färgad man för husneger år 2014, får man räkna med att det _i regel_ är ett
rasistiskt tillmäle.

Men betydelsen i ordet "husneger" beror också på sammanhanget. Debatten ovan är
bara retorisk och barnslig. Det är ett meningsutbyte mellan Mikael Trolin
(antirasist) och Hanif Bali (moderat riksdagsman som försvarat ett uppenbart
fördomsfullt uttalande från Reinfeldt, och gått i clinch med Trolin, som
beskrivit honom som en "husneger"). För att slippa ta tag i vad debatten
verkligen handlar om, gör politikern Bali det som politiker har för vana att
göra: börjar pladdra om något annat och angripa diskussionsmotståndaren med
denna ovidkommande sak.

Och nu bryr jag mig inte om att läsa Ahrvids kommentarer, eftersom han nog bara
fortsätter på sitt mekaniska spår i nyliberal anda: yttrandefrihet blabla,
"neger" är ju bara latin för svart blabla, ordet "negerboll" kan alltså inte
vara ett besvärligt ordval för färgad personal eller färgade besökare på ett
café, osv etc.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).