[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Husneger - inte ett rasistiskt tillmäle.

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 24 Jul 2014 13:47:07 +0200

Stewe:
> http://www.svt.se/opinion/husneger-ar-inte-ett-rasistiskt-uttryck
> *"Husnegrerna" hade en bättre* ekonomisk och social och ståndsmässig
> standard och därmed mer att förlora på ett sammanbrott av den rådande
> hierarkin på slavplantagen. Detta är tydligt beskrivet i filmen "Django
> unchained" av Quentun Tarrantino, eller i den prisbelönta Twelve years a
> slave.
  Ett par saker slår mig. Artikeln är skriven av en Mikael Trolin, fd
folkpartist och nu i miljöpartiet.
  1) Han kan inte riktigt uttrycka sig... Exempel:
  "för att möjliggöra ett fortsatt borgerligt maktinnehav med
Sverigedemokraterna som regeringsunderlag, så som skett i Norge och
Danmark." - eh, Sverigedemokraterna skulle vara regeringsunderlag i Norge och
Danmark? Grovt syftningsfel.
  " för att påvisa dynamiska behavioristiska tendenser hos de afrikanska
slavar" - "dynamiska behavioristiska tendenser" minsann!
  " testbalong på ledarplats (den 9/7) där han reproducerade det
kryptofascistiska mantrat" - en "balong" som reproducerar kryptomantran låter
kryptiskt och som i sig ett mantra...
  2) Trolin hade en kort artistkarriär under namnet "Prins Mikael" och gjorde
på uppdrag av IOGT låten "Man kan ragga brudar utan sprit", som är en jättehit
på Sunkit. (Jag har för mig att jag vid något tillfälle även sett hr Trolin på
Sunkit också.)

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /