[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Har man funnit spår av MARSLIV?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Nov 2012 05:10:23 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag minns denna historia, du gör det inte.
  Jodå, och jag kollade - som synes - också upp vad som sagts. Jag ser ingen
sensationellt åt varken det ena eller andra hållet i det.

 "Upptäckten" lanserades av
> NASA som ett bevis för mörk materia. Att de sedan i en liten passus i
> en undanskymd text talade om att det bara var ett tecken på mörk
> materia, är inte särskilt intressant i sammanhanget.
  Ordet "evidence" användes, inte "proof", och det användes genomgående och
inte blott på något litet undanskymt ställe. Ordet är lätt att missförstå på
svenska, om man tar del av det via en svensk källa. Det betyder ju ung
"indicium" eller "bevismaterial",inte "bevis" i formell mening.

> Jag talar om jippon och överdrifter
> som NASA gjort sig skyldiga till de sista 10-15 åren.
  Undantaget klimattrams (som är ett specialfall, för att den avdelningen leds
av en klimataktivist) kan jag inte se något märkvärdigt. Att haussa egen
verksamhet en del hör till det som PR-folk skall göra. Däremot finns flera
exempel på att NASAs operativa verksamhet haft stora brister.

--Ahrvid

Ps. Nytt om ev liv på Mars är att NASA säger att man troligen kommer att
presentera vad det nu är man funnit på en konferens 3 december. Spekulationerna
lyder att man funnit organiska molekyler som tyder på att liv har funnits eller
finns.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,