[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Gunnel Linde död

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Jun 2014 22:02:51 +0200

Rickard:
> Jag ser nu att det var Gunnel Linde som också skrev "Fröken Ensam Hemma åker
> gungstol", som väl måste klassificeras som fantasy för barn. Jag visste att
> Hans Arnold gjorde scenografin till teateruppsättningen, men han var också
> mycket delaktig i ett barnprogram 1973 byggd på samma bok:
> http://lenasvalforshedin.se/2013/illustration/froken-ensam-hemma-aker-gungstol-alskade-70-tals-barn-tv/
> Antagligen var väl barnprogrammet en bearbetad version av teateruppsättningen.
  Hans Arnold gjorde också scenografi och kostymer till en dansuppsättning (på
Operan, tror jag) som använde ralph Lundstens musik. (Kommer inte ihåg titeln
men det nämndes i dokumentärern om Ralph som jag tipsade om tidigare).
--Ahrvid

Ps. Av Gunnel Linde minns jag t ex "Den vita stenen".

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,