[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Gå med i den nya folkrörelsen!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Nov 2012 21:10:09 +0100

Alba:

 > det är möjligt att det är

> min uppfattning om vad det här är för sorts mejllista som är fel.

  Jag ser inga problem med att diskutera ämnet. Noteras bör att Rickards
 urinlägg var satir. Men det må erkännas att det är knepiga saker. Den
som inte är intresserad bör HOPPA ÖVER.

  Det hela har iaf marginell anknytning till sf-genren. Det fanns många
feminister tidigt i sf-genren. Den typen av frågor har ofta diskuterats i
 genren. Exempel Poul Anderson i Virgin Planet eller av Dénis Lindbohm i
 Eden utan Adam - och det finns en lång, lång rad liknande böcker.

  En smula anekdotiskt må nämnas att Skandinavisk Förening för Science
Fiction på påskyndan av John-Henri Holmberg tidigt startade en
feministgrupp kallad Feminac (som kuriosum: ingick gjorde bl a Stieg
Larssons sambo Eva G). I dåv inkarnation av mitt nyhetsblad yttrades en
hel del kritik (varför skall en grupp särbehandlas; jag har aldrig varit
 för kvotering el dyl). Framför allt genom just J-H Holmberg har ämnet tenderat
att ligga högt inom svensk sf.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)