[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Förbättra sin utgivning

  • From: redin@xxxxxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 30 Jun 2011 19:36:22 +0200

Hejsan!

Ahrvid skrev:
> Jag kollade in siten, intressant - men jag tror inte jag håller med.
> Olyckskorpar har alltid kraxat om sinande resurser med det har aldrig
> förverkligats (av en rad skäl: dynamiken i marknadsekonomi, människans
> uppfinningsförmåga, naturlig utveckling mot att resurser utnyttjas allt
> effektivare, att materia aldrig försvinner utan kan recirkulera hur
> mycket som helst, osv).

Det är liksom det som är grejen, alla dessa goda mekanismer måste
aktiveras i stället för att fastna i dåliga politiska prioriteringar,
blockeras av sjuka företag, eller att förmågan att investera går åt till
pensioner eller i värsta fall våldsamma konflikter om resurser. Boken
utgår från att det finns jobbiga problem och beskriver sedan hur de kan
lindras och i bästa fall lösas och så avslutar jag med min oro om att det
kan gå åt skogen om folk inte gör jobben. Jag argumenterar inte för att
det måste gå åt skogen men jag tar för givet att det måste ske mängder med
anpassningar till en verklighet som ändrar sig oavsett om vi vill det
eller ej.

> [...]
> i Malmö (det ser jag på Sture Lönnerstrand-samlingen jag har framför
> mig) men Bertil som bör vara på listan kanske kan rätta eller så om det
> är fel.
>   Under författardagar i Söderhamn för 1,5 år sedan fick jag kontakt med
> en PoD-utgivare i Småland som ansåg sig ge bra pris (men kommer banne
> mig inte i håg namnet nu). Antologin Vildsint Skymningslandet som är på
> gång (jag är med!) använder ett företag kallat Papertalk, Hägersten
> (Sthlm), vilket kan vara ytterligare ett tips.
>   Man kan alltid prova Linda Skugges operation Vulkan.se, men jag tror det

Intressant, lite dyrare är ok om de ger bra och snabb service.

>   Men om jag får tippa bör du ha nytta av kanske ett par hundra ex av
> boken (om det inte blir ett väldigt surr om den!). Ta mina och ev andras
> tips och kontakta några (man kan nog också googla fram PoD-förlag) och
> fråga vad de skall ha för si och så många sidor i si och så många ex.
>   Fundera också på E-upplaga! Läsplattor kommer ju starkt (inte så starkt
> i Sverige som USA iofs).

Det är lätt att googla fram PoD-förlag men hur vet man vilka som är bra?

E-upplaga är mycket intressant men jag har ingen aning om hur det
fungerar, jag har inte ens köpt någon e-bok själv.

Mvh,
Magnus Redin