[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Förbättra sin utgivning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 30 Jun 2011 18:19:24 +0200

From: redin@xxxxxxxxxxxxxx
> Givetvis vet jag att jag borde göra mer på webben, www.sinar.nu är inte så
> aktiv och jag borde skänka delar av materialet på strategiska sätt. Jag är
> bra på att grunna, inte marknadsföra, klassiskt problem.
  Jag kollade in siten, intressant - men jag tror inte jag håller med.
Olyckskorpar har alltid kraxat om sinande resurser med det har aldrig
förverkligats (av en rad skäl: dynamiken i marknadsekonomi, människans
uppfinningsförmåga, naturlig utveckling mot att resurser utnyttjas allt
effektivare, att materia aldrig försvinner utan kan recirkulera hur mycket som
helst, osv).

> Nu funderar jag på vilket print-on-demand företag som är bra för att göra
> en vanlig limmad pocket i stället för nuvarande A5 samt sköta distribution
> och fakturering.
  Bertil Falk gör sina böcker på något litet tryckeri i Skåne som han menar är
bra och kostnadseffektivt. Jag vet inte om det är Holmbergs AB i Malmö (det ser
jag på Sture Lönnerstrand-samlingen jag har framför mig) men Bertil som bör
vara på listan kanske kan rätta eller så om det är fel.
  Under författardagar i Söderhamn för 1,5 år sedan fick jag kontakt med en
PoD-utgivare i Småland som ansåg sig ge bra pris (men kommer banne mig inte i
håg namnet nu). Antologin Vildsint Skymningslandet som är på gång (jag är med!)
använder ett företag kallat Papertalk, Hägersten (Sthlm), vilket kan vara
ytterligare ett tips.
  Man kan alltid prova Linda Skugges operation Vulkan.se, men jag tror det är
dyrare än konkurrenterna.

> Vad säger ni som har skrivit och gett ut era egna böcker?
  Jag har inte utgivit egna böcker, annat än två små häften med
sf-fandomkåserier. (Div fanzines räknas inte som böcker. Det gör inte de där
häftena heller.)
  Men om jag får tippa bör du ha nytta av kanske ett par hundra ex av boken (om
det inte blir ett väldigt surr om den!). Ta mina och ev andras tips och
kontakta några (man kan nog också googla fram PoD-förlag) och fråga vad de
skall ha för si och så många sidor i si och så många ex.
  Fundera också på E-upplaga! Läsplattor kommer ju starkt (inte så starkt i
Sverige som USA iofs).

--Ahrvid

Ps. Anna, jag svarar på en lättviktig tråd som ett kort Ps i en annan som en
markering av att han Pseudonym-Putte inte är mycket att bry sig om.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)