[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Fragment av Stålgrottorna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Oct 2013 23:43:31 +0200

Rickard:
> Det vet du ingenting om, och mina spekulationer är lika mycket värda som
> dina spekulationer. Det enda som betyder något är reda fakta och den
> rimligaste tolkningen av dem. Alltså behövs det mer än svartvitt tänkande
> och rena skrivbordsspekulationer för att komma tillrätta med detta -- och
> alternativet kallas källforskning.
  Jo, det vet jag visst. Dels för att inblandade i TV-produktion faktiskt sagt
så, dels för att jag som bekant är påläst på vetenskaps- och teknikhistoria.
Mer bestämt har det uttryckligen sagts att de första avsnitten av "Dr Who"
(från samma tid som "Caves of Steel") försvunnit just pga
videobandsåteranvändning.  För många år sedan började jag lyssna på det då
nystartade SR Minnen (historiskt inriktad web-radio) och började leta efter och
kolla gamla radioprogram som finns att hämta. Naturligtvis blev jag intresserad
av vad man hade för inspelningsteknik och läste in mig på det. Historiken om
hur systermediat TV fungerat visavi inspelning slank med samtidigt (inte minst
inspirerat av en dokumentär SVT sände - som också togs upp på SKRIVA - om
nazisternas tidig, reguljära TV-sändningar på 30-talet *).  Intresserade må
gärna fråga mig om vilka inspelnings- och andra tekniska möjligheter man hade
under olika eror av etermedia. Jag har läst på ämnet.
--Ahrvid
* Det programmet finns f ö på Youtube, www.youtube.com/watch?v=q-yCsTHLxXs‎
(väl värt att se! - tekniken för att bevara program då var rullfilm). Jag har
sett andra teknikhistoriska TV-dokumentärer också och läst iaf majoriteten av
titlarna i Sveriges Radios långa historiska bokserie.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).