[SKRIVA] [SKRIVA] Får universum fler dimensioner med tiden?

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 21 Jul 2010 23:07:27 +0200

http://www.svd.se/naringsliv/special/innovation/kan-bevisa-endimensionellt-
> universum_5021373.svd
>   Det handlar om att man hoppas att den stora partikelacceleratorn LHC
möjligen
> skulle kunna bevisa en ny teori om att *universums antal dimensioner ökar
med
> tiden*.
>   Vad innebär detta? Jag har läst en del kosmologi (även
universitetskurser i
> ämnet) och jag tror mig ha viss koll (utom vad gäller matematiken osv, som
är typ
> mestadels obegriplig).

Jag tror att väldigt djupa kunskaper i matematik är nödvändiga för att
förstå frågan *egentligen*.

Men vad vet jag... Jag har inte sådana kunskaper.

> [...]
> tidsdimensionen) - men hur skulle man uppleva det? (Tänk att man lades
nedfryst i
> "suspended animation" och sade åt folk: väck mig när universum fått fyra
> dimensioner...) Man kanske bara lever vidare i sina vanliga tre
dimensioner, men så
> har det också utvecklats helt nya varelser *som kan uppfatta* fyra
dimensioner.
> Eller naturlagarna som vi känner dem kanske tvingas upplösas och måste
ersättas
> med nya varvid vanliga 3D-varelser öht inte ens kan existera längre.
Ploppar extra
> dimensioner fram helt plötsligt, eller sker en utveckling varvid vi först
får 3,1
> dimensioner, sedan 3,2 osv...? (En tanke som inte är omöjligt i
matematiken där
> man kan tala om "brutna" - fraktala - dimensioner.)
>   Någon som har kommentarer eller spekulationer?

Jag tror att den fjärde dimensionen inte behöver vara rumslig *på det
sättet*. Snarare kan det vara fråga om en energi.

Från din länk:

"The team has also calculated that a fourth spatial dimension would show up
as an intrinsic energy that pushes the three-dimensional Universe outwards.
The effect roughly matches the acceleration of cosmic expansion, currently
attributed to the mysterious 'dark energy'. "Dark energy is an echo of the
fourth dimension of space," Landsberg argues."

Det är väldigt svårt att visualisera, men kanske den fjärde dimensionen
hänger samman med termodynamikens andra huvudsats - och är en kraft som
skapar entropi i universum. Vilken i sin tur, om universum är holografiskt
till sin natur, också kopplar samman kvantfysik med vanlig fysik och
förklarar gravitationen.

Å andra sidan är ju det inte något nytt.

>   Det hela är sannerligen en sf-idé som heter duga...

Sannerligen sant!

> --Ahrvid

Mvh.
Torbjörn