[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Får universum fler dimensioner med tiden?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 21 Jul 2010 20:08:32 +0200

Vill påminna om dessa intressanta och förvisso besynnerliga artiklar, som jag
tipsat om tidigare:
> http://www.svd.se/naringsliv/special/innovation/kan-bevisa-endimensionellt-universum_5021373.svd
> http://www.nature.com/news/2010/100720/full/466426a.html
  Det handlar om att man hoppas att den stora partikelacceleratorn LHC möjligen
skulle kunna bevisa en ny teori om att *universums antal dimensioner ökar med
tiden*.
  Vad innebär detta? Jag har läst en del kosmologi (även universitetskurser i
ämnet) och jag tror mig ha viss koll (utom vad gäller matematiken osv, som är
typ mestadels obegriplig).
  Men jag blir ganska så brydd. Skulle universum plötsligt få fyra dimensioner
(plus tidsdimensionen) - men hur skulle man uppleva det? (Tänk att man lades
nedfryst i "suspended animation" och sade åt folk: väck mig när universum fått
fyra dimensioner...) Man kanske bara lever vidare i sina vanliga tre
dimensioner, men så har det också utvecklats helt nya varelser *som kan
uppfatta* fyra dimensioner. Eller naturlagarna som vi känner dem kanske tvingas
upplösas och måste ersättas med nya varvid vanliga 3D-varelser öht inte ens kan
existera längre. Ploppar extra dimensioner fram helt plötsligt, eller sker en
utveckling varvid vi först får 3,1 dimensioner, sedan 3,2 osv...? (En tanke som
inte är omöjligt i matematiken där man kan tala om "brutna" - fraktala -
dimensioner.)
  Någon som har kommentarer eller spekulationer?
  Det hela är sannerligen en sf-idé som heter duga...

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Håll skräpposten borta med nya Hotmail. Klicka här!
http://explore.live.com/windows-live-hotmail-----