[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Fantastiktidskrifter (var: Om ett pubmöte)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Oct 2012 00:17:33 +0100

Rickard B:
> Det visade sig inte vara någon brist på intresse för att starta sådan
> utgivning från sista halvan av 90-talet och 10-15 år därefter. Varför
> försvann Paradishuset, Aleph, Alir, Mitrania, Schakt och allt vad de
> hette? Sådan utgivning lever på att utgivarna vill göra en insats för
> något de brinner för, och förverkliga sig själva; det ger inte
> utgivarna en anständig heltids- eller ens deltidsinkomst.
  Förvisso. Det finns dock också en annan skillnad mellan för 10+ år sedan och
nu: Internet som publiceringsforum var väsentligt svagare för något decennium
sedan. Det var ingen eller få som gjorde E-böcker/tidskrifter. Det fanns inga
läsplattor, inga iPads, inga smartphones, och de flesta E-boksformat som finns
nu var nonexistenta (PDF fanns dock). Däremot hade ny papperspubliceringsteknik
slagit igenom stort: publiceringsprogram, Print on Demand, man kunde göra
hemsidor för att puffa för sitt förlag. Det var relativt enkelt att pubba på
papper, men jämfört med nu relativt sett svårare att göra något motsvarande i
E-form.
  (Kom förresten på ytterligare en fantastikblaska: Eskapix. Men när jag
kollade upp den nu såg jag att man gått över till att utge sig som en serie
antologier istället.)

> Sverige är för litet, och fantastikkretsarna här är ännu mindre.
> Nonchalans, snobbism, oginhet och jantelagen tar ut sin rätt. Den som
> är smart och kan engelska tillräckligt väl struntar i den svenska
> ankpölen och startar en internationell tidskrift istället. Det låter
> sig göras mycket enklare numera än tidigare, med internet,
> nätförsäljningsställen, EU, e-böcker och allt billigare tryckmetoder.
  En massa jobb... Själv har jag fullt upp med denna lista + en massa andra
listor (flest utländska), Fantastiknovelltävlingen, SFJs twitterflöde, mitt
eget skrivande (någon novell ibland), 2-3 coner/år osv.
  F ö var det en del hårda ord om sf-fandoms mentala tillstånd. Det kan väl för
att något mildra det noteras att något liknande tycks gälla i *många*
intresserörelser. I de politiska ungdomsförbunden ryker man ibland ihop så det
skvätter blod. Jag minns t ex Svenska Rymdrörelsen, där det inte alltid gick så
lugnt till. Säkert finns jante och knogjärn i Knäckebröhults Filateliförening
också.
  Sf-fandom är månne speciell på en del sätt bl a för att den är ganska gammal
(rötter från sent 20-tal) och har många "utskott" - saker som med åren knoppat
av. Det finns Star Trek, rollspel, Tolkien osv (faktum är att serierörelsen
också till delar är en avknoppning; Lars-Olov Strandberg var en av grundarna
till Seriefrämjandet och många där har rört sig inom både sf och serier). En
gammal växt med många rötter och utskott kan bli rätt vildvuxen.
  Jag vet inte hur jag i övrigt skall kommentera. Jag tror tyvärr att sf-fandom
som vi känner den är på väg att transformeras till oigenkännlighet. Det är
litet tråkigt att de enda *större* saker som görs är sf-kongresser - det blir
mer kongressfandom än sf-fandom. Inga fanzines och klubbar (ja, formellt några
pubmöten). Star Trek, spel, klä ut sig till riddare, zombies, Harry Potter osv
är alla *mycket* större saker än gamla ädelfandom (bevittnade en stockholmsk s
k zombie walk i somras, med över 1000 deltagare!).
  Nej, det som kallas fandom blir en liten intresseklubb för närmast sörjande,
med ett stort utskott för folk som älskar administration, dvs sf-kongresser
(men de flesta i utskottet har ingen aning om vad fandom är, egentligen).

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)