[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Exoplaneter och liv (Var: människoarter)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 27 Nov 2013 21:49:42 +0100

Rickard:
> [...]
> bättre energikällor och utnyttja alltmer energi, utan utvecklar teknik för
> att på bästa och mest effektiva sätt utnyttja den energi och de
> energikällor som redan finns. Och skulle det i så fall inte vara minst
> energikrävande för en civilisation att övergå (ladda upp sig) till
> cyberrymden? Även en superdator skulle behöva en hel del energi, men inte
> till närmelsevis så mycket som en fysiskt levande civilisation behöver på
> en planet eller på ett planetsystem. Dessutom skulle en civilisation
> uppladdad i cyberrymden kunna få oanat stora fördelar, jämfört med det
  Det finns teoretiska beräkningar om vad datorer kräver för energi för
databehandling! Och det är förvånansvärt mycket! Jag kan bara ytligt teorin,
men att flytta en bit kräver si och så mycket energi osv. Om jag minns rätt
krävs för att i detalj simulera allt som händer på jorden upp till 20 km höjd
(och säkert en bra bit ned i jorden) ungefär all energi som träffar jorden från
solen (och i dagsläget är vår energitillgång bara ca 1% av det).
  Sådana där beräkningar kan nog ifrågasättas på teoretiska grunder, men
databehandling är inte energisnål om den blir avancerad. Tänk på hur Facebook
byggt datebehandlingscentrum i Luleå, med argumentet att det var nära till de
norrländska vattenkraftverken (och billigare att kyla datorna i kalla Nord).
  Men en avancerad civilisation behöver också energi om den har ambition att
färdas mellan stjärnorna och sprida sig. Det kräver massor av energi.
  Men en civilisation som vill sitta stilla och bara vill ha ett lugnt liv utan
massor av datorsimulering kan förstås klara sig med betydligt mindre energi.
(Jag tror att en sådan civilsation kan vara enormt avancerad också, och ha
"råd" att sända meddelanden till andra.)
> Jag har höt talas om detta, men vad handlade det om egentligen?
  Det går säkert att googla fram mer. Jag har läst om det. Men det handlade om
1910-20-talet då Lowells marsböcker var i ropet. Tesla hade avancerade
elektriska laboratorier och var framstående inom trådlös kommunikation (mycket
av det Marconi blev känd för var uppfunnet av Tesla). Så en dag utannonserade
han från sina laboratorier att han uppfattat konstiga signaler som måste vara
från Mars...
  Tesla var först kvartsgalen, blev halvgalen (utannonserade att han uppfunnit
"dödsstrålar" osv) och blev sedan helgalen och slutade sitt liv med att  hålla
duvor på en lyxsvit i ett New York-hotell (eller så, om jag minns rätt -
duvorna var hans bästa vänner).

--Ahrvid

Ps. Tesla var sin tids troligen största geni inom elektricitetslära o dyl, men
han lurades på en massa slantar av Edison och General Electric. Man kan bli
tokig för mindre...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /