[SKRIVA] RE: [SKRIVA] En sorts julnovell+ så skriver jag

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Dec 2012 03:25:54 +0100

Från pialindestrand@xxxxxxxxxxx:
  Tack för din julnovell! Några kommentarer följer senare.
  (Jag är inte klar medmin julnovell än. Den är visserligen "klar" men en sak
jag gjort är att stoppa in en massa skojiga, litterära meta-referenser. Och så
kom jag på att det blir ännu roligare om jag stoppar in fler sådana, så det har
jag pysslat med litet och är inte klar.)

  Oj-oj! TOLV noveller  med jultema... Blev du inte less på att skriva det?
  Det verkar finnas ett problem med en del texter du pubbar, nämligen att
styckebrytningar försvinner. Jag vet inte i vilken programmiljö du skriver
text, men att trycka på RETURN/ENTER någon gång ibland för att få ett nytt
stycke är det brukliga för att få nytt stycke.

  Betyder det att du skriver för hand, och först mycket sent knappar in på
dator?

  Det tror jag är ett bra tips.

Så några kommentarer om novellen "Vargtimmar".
  Jag citerar inte ur texten utan noterar några allmänna saker.
  Litet korrläsning kunde behövas. Du skriver "papiljotter" och "Piaf" fel och
"möt" istf "möte", t ex. Men ett fel som knappast är dåligt korr är att nästan
alltid när du använder semikolon skall det vara kolon istället! Semikolon har
man inte alls före en replik, en uppräkning eller som markering "här kommer
något!". Man har KOLON. (Semikolon är istället ett slags tyngre komma eller en
lättare punkt. Ett bra tips är att om man inte känner sig hemtam med semikolon
skall man helt skippa dem. Vi får se alldeles för många felaktiga semikolon i
världen.)
  Annars tycker jag att stilistiken är väldigt bra. Fina beskrivningar och
ordval. Du har ett litet annorlunda sätt att temposätta med interpunkteringen
(men det sväljer jag).
  Jag blir inte riktigt klok på handlingen. Är en av HP:arna varulv men inser
inte detta själv? Det talas om att han bara skulle drömma om att han vore en
varulv. Jag blir konfys om vad som gäller. (Mot slutet antyds varulv, men bara
antyds.)
  Jag tycker att det är litet för mycket och för tunga inre monologer. Litet
grand där kunde kanske strykas. En del inre monologer kunde göras till yttre
dialoger istället, faktiskt. Jag är en sådan där som tycker att en novell med
för mycket inre reflektioner känns tungläst.
  Sista meningen begrep jag inte. Skall det vara en textrad på engelska? Varför?
  Men det jag fäst mig vid är att stilistiken är väldigt bra!

--Ahrvid

Ps. Paris är förresten en trevlig stad. Har varit där flera gånger. En av mina
favoritstäder!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,