[SKRIVA] Re: [SKRIVA] En 4:e (el 5:e) människorart levde för 30 000 år sedan

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 26 Nov 2013 23:51:35 +0100

Rickard:
> Det står inget i artikeln om att det skulle vara spår av "inomart" eller
> "utomart".
  Det hintas väl ändå ganska kraftigt:

"Denisovans interbred with yet another extinct population of archaic humans
that lived in Asia more than 30,000 years ago ... He speculates that the
population could be related to Homo heidelbergensis, a species that left Africa
around half a million years ago and later gave rise to Neanderthals in Europe"

Utdöd population av arkaiska människor...släkt med Homo Heidelbergiensis.

  Håller i övrigt med om i stort sett det mesta om att frågor om ras, art osv
är knepiga, och inte så enkla som många tror. Jag vet att åsnor och hästar kan
få avkomma, men steril, och räknas som olika arter. Har min gamla
gymnasiebiologi (ledd av den fete von Post) som förmodligen inympade en
förenklad bild om olika art = ej fruktsam avkomma.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /