[SKRIVA] Re: [SKRIVA] En 4:e (el 5:e) människorart levde för 30 000 år sedan

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 26 Nov 2013 21:03:56 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Denna femte människoart har man bara hittat spår av vid DNA-analys av
> denisovianerna och neanderthalarna. Ett gott antagande borde vara att detta
> egentligen är just "hobbiten" (Homo floresiensis), vars DNA man ännu inte
> lyckats analysera.
  Jajamän. Den femte människoarten har man bara som DNA-spår. Men jag förmodar
att forskarna inkl Svante Pääbo vet vad de sysslar med och kan skilja
"inomarts"-spår från nya spår.  Vad gäller Homo Florensiensis, som var ovanligt
liten, är ledande teori att den "växte sig liten" genom att vara begränsad till
en mindre ö. Andra arter har minskat i storlek när de isolerats på en ö; det
finns t ex forntida dvärgelefanter. Men det hindrar inte att spåret av den nya
människoarten kan vara en föregångare till Homo F (hobbiten).
  Vad gäller upptäckten av nya människorarter (mer strax) har en del hävdat:
Tolkien hade rätt! Han skrev om en gammal värld, Midgård, där det fanns flera
arter (människor, alver, dvärgar, hobbitar, orcher och kanske mer). Det kan vi
tro vad vi vill om...
  Men det slår mig att man kanske inte bör tala om olika människoarter, utan
här på ett *relevant* sätt om människoraser. Det verkar som om de olika
människotyperna var genetiskt kompatibla och kunde para sig med varandra
(annars inga korsvisa genetiska spår!). Och avkomman måste ha varit fruktsam
(annars skulle inte genetiska spår ha vidarebefordrats). För andra arter talar
man om raser ifall olika individer kan para sig och avkomman är fruktsam.
  Däremot anser vetenskapen att rasbegreppet för nuvarande Homo Sapiens är är
mycket tveksamt. Afrikanen från mörkaste Kongo är genetiskt närmare släkt med
europeer än två olika stammar schimpanser i samma Kongo är släkt med varandra!
Schimpanserna som är mer avlägset släkt kallar vi samma ras, så människor som
är mer *nära* släkt bör ses som samma ras. Vi tittar gärna på hudfärg och andra
smådetaljer, men genetiskt kan sådant förmodligen ändras ganska snabbt. (Min
egen tanke är att s k epigenetik kan spela roll, ungefär: vilande gener som kan
slås på.)
  Och att vi alla människor är ganska nära släkt är en välförtjänt spark i
magen på Sverige-"demokraterna".

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /