[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Dikt om hävdat "näthat"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 21 Feb 2013 13:53:20 +0100

Den 20 februari 2013 13:45 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Jag har deltagit i en lång debatt om hävdat "näthat" på siten Kapitel1
> (tråden för den som vill läsa http://www.kapitel1.se/forum/thread/36725 ).

Ja jisses. Ännu en "diskussion" av den praktfulla och häpnadsväckande
sort som är så oerhört vanlig i dessa nördkretsar. Ahrvid säger A --
och det resterande gänget börjar pladdra och tjafsa om allting annat
mellan himmel och jord och låtsas att A inte är A, och påhoppen och
anklagelserna blir groteska. Som bekant tycker jag att också Ahrvid
kan ha sådana tendenser (dock utan att gå så långt som till groteska
påhopp och anklagelser), men han är verkligen inte ensam.

Vill man få sig till livs riktigt störtdumma och förvirrade
"diskussioner" ska man studera dessa nörddiskussioner. Det blir
speciellt häpnadsväckande när man vet att dessa personer anser sig
själva vara jätteintelligenta, pålästa och insiktsfulla. Man blir
misantrop för mindre.

> Nedan en dikt med anledning av den, inspirerad av Fröding.
>   Min inställning om "näthat" är att det i 99,9% av fallen handlar om verbala
> blaffor utan realism, utan betydelse.

Säkert rätt, och faktum är att dessa opinionsbildande kvinnor som
enligt eget förmenande kommer att utrotas av kvinnohatande
internetanvändande män, faktiskt inte kan uppvisa något exempel på där
påhoppen (som genomgående blir till "hot") har blivit verklighet. Den
som vill veta vad verkliga hot och hatbrott mot opinionsbildare
innebär, och som de facto ledde till överfall, mord och bombattentat,
bör läsa Gellert Tamas bok "Lasermannen" och 90-talets Sverige i
upplösningstillstånd.

Näthatsdebatten är till 95% en lufttom ballong.

>   Nå, dikten:

Tack för den, rolig och skarp.

/ Rickard