[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Dhagens Ävfentyr...

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 27 Sep 2013 23:06:39 +0200

Lite OT, men jag hade en liten diskussion om det där med några på facebook (en
kille blev mycket upprörd över min kritiska och
negativa inställning till klimatskeptikerna), och där var det en som tipsade
mig om en webbsida där man själv kunde plotta
temperaturökningen. Han ville därmed påvisa för mig det som skeptikerna hävdat,
nämligen att temperaturen inte skulle ha stigit
nämnvärt de senast 17 åren. En annan person påpekade dock ett intressant
faktum, som  jag själv kunde se... Även om temperaturen går
stadigt uppåt om man plottar med ca 20 år som intervall kan det bli helt
annorlunda om man minskar intervallet och väljer vissa
årtal. Jag kunde få en fallande temperaturkurva om jag utgick från 1998 fram
till 2013, men även en stigande kurva om jag utgick
från 1999. Att statistiken är så känslig verkar bero på de stora naturliga
variationerna som vädret har. Utgick man från ett visst
årtal såg det ut som om temperaturen låg så gott som stilla under de 17 åren
(precis som skeptikerna hävdat). Men... Valde jag
däremot t ex intervallet 1993-2013 så syntes det en tydlig temperaturuppgång
precis som en professor i klimatologi hävdat i SVD.
Kontentan av allt det här är att man kanske ska vara lite försiktig med
statistik när det gäller så pass små temperaturförändringar
och så stora naturliga variationer. Jag är ingen matematiker och det kom
faktiskt som en överraskning för mig hur känslig den här
sortens statistik verkar vara...

MVH:
Robert Andersson