[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Jun 2013 17:21:32 +0200

Rickard:> Istället för att bo några mil utanför innerstan skulle de
> nödvändigtvis tränga in sig i små skrubbar eller delade lägenheter som
> de ändå betalade mer för per månad än jag. Men det var STATUS sirru!
  Om man som jag är uppvuxeni Hässelby Villastad, Stockholms avlägsnaste förort
som fortfarande är en del av Stockholms stad, har man lärt sig hata långa
resvägar samt SL. Det gick inte ens tunnelbana dit, utan man måste först ta en
buss. Restiden in till Centralen var 1 timme och 15 minuter. Ett ärende till
City tog alltså totalt 2,5 tim enbart i restid. Jag hade 45 minuter till mitt
gymnasium, 1,5 tim restid/dag.  Och så har vi SL, vars månadskort har prishöjts
i en takt som är dubbla inflationen och nu kostar ca 800 kr. Många har inte råd
att resa i Stockholm. (Själv går jag eller cyklar.) Det är inte blott "status"
som gör att folk gärna vill bo så nära som möjligt - det är dyrt resande och
långa restider.  Det är f ö inte så stor skillnad i hyror mellan centralt och
perifert, genom hyresregleringen och att förortsboende ofta är relativt
nyproducerat (och nyprod är dyrare; det som ÄR dyrt centralt är bostadsrätter).
 Stockholm är felplanerat. Man har slängt ut förorter på långa avstånd istället
för att bygga mer koncentrerat (och f ö har man byggt för litet också).
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)