[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Den första arabiska sf-conen!

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 17 Jun 2007 18:22:08 +0200

Den 2007-06-17 13:38:36 skrev Robert Jonsson <robertjonssson@xxxxxxxxx>:
Den 2007-06-17 skrev Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx>:
Jag kan inte komma på någon arabisk karaktär i Star Trek (som annars har
alla
nationaliteter) eller någon som refererat till araber
i något verk.
Dr. Bashir från Deep Space Nine - vilket blir tydligare då man ser avsnitten
med hans familj och deras mörka hemlighet avslöjas.
Jag har suttit och funderat på vad jag kan komma på med arabisk anknytning inom sf. Alla amerikaner är ju bindestrecks-amerikaner, men jag kan inte komma på någon arab-amerikansk författare (de flesta andra bindestrecks-amerikaner finns, inkl ett antal svensk-amerikaner: John Dalmas, Hans Stefan Santeson, Gordon Eklund misstänker jag starkt hör dit, osv. Jag kommer inte heller på några sf-karaktärer i film eller böcker (DS9 har jag sett så litet av, så din referens ger inget minnesavtryck hos mig, men du har säkert rätt). Det är säkert i dessa dagar (efter 9/11) kanske inte så populärt med det arabiska inom amerikansk sf. Jag kan föreställa mig att en del författare använder araber som skurkar... Jag själv har dock en tydlig arabisk person i mina månnoveller. Receptionisten hos månpolisen, Sally (smeknamn för Saline), är arab. Det uttrycks rätt tydligt i en av novellerna där man firar jul och Sally avstår från julskinka med hänvisning till att det "inte är så populärt i min familj". Sally dyker upp i säkert hälften av novellerna, och är förmodligen den tredje mest omnämnda personen i serien. Polisens receptionist behövs ju nästan alltid för att ta emot brottsanmälingar och hålla ställningarna på kontoret. Om vi skall gå till motpolen, Israel, finns det sedan länge (säkert 30-40 år eller så) en livaktiv israelisk sf-scen. Man har kongresser, åtminstone något inhemskt sf-magasin, egna sf-författare, en livaktig fandom, osv. Jag har haft kontakt med israeliska sf-fans på internationella sf-listor. Judiska influenser finns det f ö mycker gott om på den amerikanska sf-scenen. Isaac Asimov var t ex jude (höggradigt sekulariserad, men iaf). Men det är intressant att arabvärlden börjat uppmärksamma sf. Man kan uppfatta intresse för sf som ett tecken på modernitet, tycker jag. Sf står för något slag av rationalism, och blickar framåt snarare än bakåt.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).