[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Deckarserie med Poe som hjälte

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Jan 2011 05:33:24 +0100

Sten R:
> Låter intressant, men var det inte någon liknande engelsk/amerikansk serie
> på Kanal 9? med en deckarförfattare som hjälper polisen att lösa brott...
  Harinte sett den eller Kanal 9. Men vi vet ju att en brottslösande
deckarförfattare är Ellery Queen. Kan det vara han? (För tt förvirra
ytterligare var Ellery Queen också författarnamnet för böckerna om EQ, som
skrevs av två kusiner. En av deckargenrens tyngre författarskap och upphov till
än idag existerande Ellery Queen Mystery Magazine.)

> Ni får inte heller missa den nya Sherlock-serien kl 21 på SVT1 på söndag...
  Jag har hört om den serien, men den verkar vara helgerån! Sherlock placeras i
nutid, får mobiltelefoner och nikotinplåster.
  Jag trivs bäst med den gamle Holmes, en sprakande brasa på Baker Street,
londondimman utanför fönstret och en droska som stannar till och släpper ut en
klient på väg till världens främste privatpraktiserande detektiv...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----