[SKRIVA] Re: [SKRIVA] DN klämmer åt science fiction-fans

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Oct 2014 17:27:44 +0100

---- On Sun, 26 Oct 2014 15:13:36 +0100 Ahrvid  wrote ----
> Ökänd var hennes artikel ("Fanatiska fans lever ut sin fantasy"
> - redan rubriken var trams) inför Eurocon 2011 som till 2/3
> handlade om seriefandom! Hon hade besökt Comic Con i USA
> och inbillade sig att Eurocon var ungefär samma sak.
> (Se http://www.dn.se/pa-stan/mer-pa-stan/fanatiska-fans-lever-ut-sin-fantasy/
> ).

Det ante mig att sf-fans skulle läsa den artikeln helt uppåt väggarna; ni
klarar inte ens av grundläggande läsförståelse. Hanna Fahl jämför helt enkelt
science fiction-kongresser med tillställningar som Comic Con eftersom de är
besläktade (och så är det, inget snack om saken -- även om ni bokläsande
sf-töntar försöker vara så fina i kanten att ni förtvivlat vill flyta ovanpå
och inte låtsas om sitt grannskap). Och eftersom Fahl gör en _jämförelse_ är
hon noggrann med att förklara skillnaderna emellan kongresserna:

"Termen 'con', kort för 'fan convention', myntades någon gång i början av
1940-talet. Konceptet är enkelt. Beundrare av en viss film, genre eller
serietidning samlas för att utbyta erfarenheter, träffa författare,
skådespelare, och diskutera. Vissa cons är kommersiella, och påminner om
mässor, medan andra i princip anordnas ideellt.

Här i Sverige har det arrangerats science fictionkongresser sedan 1950-talet,
och för första gången någonsin ska nu Stockholm vara värd för Eurocon; en
kringresande europeisk kongress om fantasy och science fiction med fokus på
litteratur. [...]

Carolina Gomez-Lagerlöf  har varit med och arrangerat svenska kongresser sedan
1998, och hon berättar att stämningen och traditionen är lite annorlunda här
jämfört med i exempelvis USA och Japan.

På Comic-Con i New York är kostymer, eller 'cosplay', en integrerad del. Där
drar alla från från små babys i barnvagnar till medelålders kvinnor på sig sina
alvöron eller Sonic The Hedgehog-dräkter.

I Sverige är det en mer seriös stämning, berättar Carolina Gomez-Lagerlöf.

– De hardcore sf-fansen tycker att det är lite larvigt att klä ut sig. ”Det kan
de andra göra, vi ska sitta här med våra böcker och diskutera och skriva
fanzines”. Jag kan tycka att det är lite arrogant av vissa."

Men detta fungerar ju inte heller för sf-nörden. Denne tar sig med moralisk
fasa för bröstet: "_Kringresande_ kongress!??" Att Eurocon i en uppenbar mening
faktiskt kan kallas kringresande kongress, och att man i en nöjesjournalistisk
text faktiskt kan tillåta sig sådana slängiga formuleringar eftersom 99% av
läsarna inte är så fabulöst nödiga att de förväntar sig uppsatsmässig språklig
och korrekthet i slika texter, går tyvärr inte heller att diskutera. Med
sf-nördar.

/ Rickard

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).