[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Copyright-röran i USA

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 May 2007 23:38:32 +0200

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
> Campbell, Sheckle, Del Rey, Norton, Piper m fl skulle vara copyright-fria,
> i och med att de skulle kräva copyright-renewal när en ursprunglig
> copyright gick ut 1960-64.
>    En notering för Sverige är, att om ett verk anses vara copyright-fritt i
> USA bör man iaf i utgångsläget anta att det är det också i Sverige.

Som jag förstått det så är det inte på det viset.

Man bör istället utgå ifrån vad som gäller inom EU. Det innebär att författarens
verk blir fria 70 år efter dennes död. Det spelar ingen roll om ett verk är
copyrightfritt
inom USA, för lagarna i USA gäller inte här i sverige.

> ett verk i USA måste det vara straff-fritt att göra det även i Sverige,
> och detta ÄVEN om Sverige har 70-årsregeln fullt ut utan undantag. Är
> verket fritt i USA måste det vara fritt även i Sverige, även om svensk
> copyright inte explicit medger det. Om detta är en riktig tolkning kan man
> iofs fundera på.

Det skulle man gärna höra en jurist uttala sig om. Jag tror i varje fall inte
att det är
på det viset eftersom det antagligen inte har någon betydelse hur
copyrightbestämmelserna
är i USA här i EU.

/R

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).