[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Civilpolis: "Ska du in på pissprov eller ska du ta bort bilderna?"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 13 Feb 2010 15:17:10 +0100

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Det är tur att det är lagligt att fotografera offentligt i Sverige.
> Speciellt fotografera myndighetsutövning.
> Undrar om det snart kommer lagförslag för att "begränsa" detta
> "problem" från toppolitiker?
  Intressant det här om civilklädda poliser som går omkring och trakasserar
folk i T-banan för något så pass trivialt som plankande. Dubbelt intressant att
de använder en sorts auktoritetsutpressning för att hindra ett medborgarvittne.
  Det blir allt vanligare med små inspelningsenheter i framtiden (många har det
redan i t ex mobilen) och då får denna typ av verksamhet det allt svårare.
  Det finns redan kontinuerliga inspelare (bild och ljud) man kan skaffa och
som man kan bära som ungefär ett smycke. De kan gå i en loop så de hela tiden
spelar in t ex den sista timmen. Jag vet inte om den funktionen implementerats,
men de borde ha en knapp, som när man trycker på den gör att innehållet skickas
över till en säker plats. (Det kan iofs ta litet tid, men man kan börja med att
skicka över det senaste, så det sparas.) Då kan skumma poliser försöka sudda
filer hur mycket de vill.

Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
http://www.skydrive.live.com-----