[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Bokdagar i Söderhamn

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Aug 2009 23:39:18 +0200

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
> Var är Novellmästarna för någonting egentligen?
  Jag har berättat det tidigare på SKRIVA, och tänkte hänvisa till det, men jag
finner i en hast inte det via Google - så några ord.
  Novellmästarna är en liten förening med nio medlemmar, främst
deckarförfattare (det är jag också - Mord på månen, m fl noveller, är deckare)
som bildades för 5+ år sedan i kölvattnet av att föreningen Kriminalförfattare
i Stockholm lades ned. Föreningen har 1-2 möten/år (alltid minst årsmöte, i
februari) och sysslar med olika projekt för att främja novellkonsten. Pengar
för det har kommit in via novellarvoden. Verksamheten inkluderar:
  * Novellpaket av medlemmarna, som sålts till främst landsortstidningar som
sommar- och julläsning (den verksamheten är nu lagd på is).
  * Antologier, bl a engelska Crime the Swedish Way och LättLäst-antologier.
  * Föredrag och uppträdanden; det som skall ske i Söderhamn kan räknas dit.
  * Stöd till projekt, t ex får SKRIVA:s sommarnovelltävling ett litet bidrag.
  * En egen mailinglista, halvaktiv (några postningar i månaden - främst med
nyheter som berör Novellmästarnas verksamhet).
  * Föreningen var representerad på förra årets deckarvärldskongress (och man
kan säga att den är representerad på div sf-kongresser också - jag är ju där
och ibland Bertil Falk).
  Olika andra projekt diskuteras. Den som har något ballt som rör novellkonsten
skulle mycket väl kunna prova att söka bidrag! (Men det handlar inte om mycket
- kanske några få tusenlappar.) Nu minns jag inte hela medlemslistan, men
utöver mig inkluderar den bl a Bertil Falk, Kjell Genberg, Helena Sigander,
Ulla Trenter, Ulf Durling och Bodil Mårtensson.

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----